Het beleid van een school is de basis van goed onderwijs. Maar hoe krijg je dat beleid op een speelse, duidelijke manier tussen de oren van ouders, kinderen en teamleden? Door het handen en voeten én vleugels te geven. Voor Spectrum, een stichting van basisscholen in Lansingerland, riepen we daarom COBI in het leven, een wijze uil die de belichaming vormt van de speerpunten van het beleid: Creatief, Onderzoekend, Burgerschap en ICT. COBI dus. En COBI wijst de weg.
Met COBI wordt het koersdocument van Spectrum voor de komende vier jaar op een zichtbare en enthousiasmerende manier vertaald richting ouders en kinderen en teamleden op de scholen van Spectrum. Deze aanpak zorgt ervoor dat alle betrokkenen deze visie uitdragen en er actief mee ‘aan de slag gaan’. De campagne is zichtbaar, begrijpelijk en inspirerend voor kinderen én volwassenen, de verdieping vindt elk op het eigen niveau plaats. Te beginnen met posters, advertenties en online uitingen die de naam COBI toelichten.
‘COBI’ werd stap voor stap zichtbaar in online en offline uitingen. Hierdoor ontstond een breed draagvlak bij de doelgroepen waardoor betrokkenen deze visie zijn gaan uitdragen.
Om de aandacht rondom het nieuwe schooljaar aan te jagen binnen de regio werden er een groot aantal posters verspreid die kinderen achter hun raam konden hangen. Werd de poster gespot, dan maakten zij kans op een gepimpte COBI-fiets. De actie werd een groot succes met massale deelname van de kinderen uit Lansingerland.
Met de komst van het Coronavirus veranderde de wereld. Ook op school. COBI werd ingezet om aan de ene kant de kinderen weer welkom te heten (wat opgepikt werd door lokale media) en daarnaast op een sympathieke en begrijpelijke manier de veranderde (omgangs-) regels uit te leggen.
COBI vormt dus de logische rode, gele, groene en blauwe draad door de communicatie van Spectrum. Een zichtbare, begrijpelijke en inspirerende campagne voor kinderen én volwassenen.