Een boiler die leert van je gedrag en daar het opwarmen op afstemt, gebruikmakend van de tijdelijke overcapaciteit van zonne- en windenergie. Zodat deze elektriciteit toch gebruikt wordt. Klinkt als iets uit de toekomst, maar niets is minder waar. Onze klant Itho Daalderop heeft deze innovatie ontwikkeld. Aan ons om de hele communicatie eromheen te ontwikkelen, van de naam ‘Smartboiler’ tot de campagne die het complexe verhaal vertaalt in duidelijke taal.
Itho Daalderop is een producent van innovatieve systemen voor het binnenklimaat. Het bedrijf ontwikkelt de innovaties vanuit het, door ons ontwikkelde, thema ‘Climate for life’. De laatste innovatie zijn boilers die zich aanpassen naar het verbruik van de gebruiker. Want waarom zou een boiler de hele dag door warm water bevatten als ie alleen maar ’s ochtends en ’s avonds moet leveren? Slim. En waarom zou je dan gewone energie gebruiken terwijl duurzame energiebronnen op dal-momenten (bijvoorbeeld ‘s nachts) elektriciteit over hebben? Ook slim. Efficiëntie en energiebesparing ineen. De naam ‘Smartboiler’ was voor ons daarom een no-brainer. En het logo ook.
Het enigszins complexe verhaal van de Smartboiler wordt uitgelegd in duidelijke taal in een geanimeerde infographic, die online via relevante kanalen verspreid wordt. Hoe het werkt, wat het doet en dat de Smartboiler in twee types komt: eentje die wél en eentje die géén gebruik maakt van de restwarmte van zonne- en windenergiemaatschappijen.
Maar hoe laat je die energiebesparing zien in een visual die meteen aanspreekt en begrijpelijk is? De badkamer werd de metafoor. Met de tegels als energielabels voor het teruglopende energieniveau.
In een opvallende DM wordt het verhaal van de Smartboiler verder toegelicht, waarbij de ontvanger een actieve rol speelt in het onthullen van het verhaal.