Schoolventilatie, veel actueler kan het niet. In een tijd waar schone, virusvrije lucht het gesprek van de dag is, blijkt de luchtkwaliteit op veel scholen niet in orde. Daarom is er een subsidie in het leven geroepen voor het ‘coronaproof’ maken van klaslokalen. Voor fabrikanten van geschikte ventilatiesystemen dus hét moment om in actie te komen en in te spelen op dit urgente probleem. En het ideale moment voor de Scandinavische fabrikant die begin 2020 de schoolventilatie-activiteiten van Itho Daalderop overnam, om als nieuwe naam meteen een plaats te veroveren op de Nederlandse en Belgische markt. Airmaster’s keuze om hiervoor ook de samenwerking met Wubbe over te nemen was snel gemaakt.
Airmaster is in Scandinavië al jaren een gevestigde naam, maar in België en zeker in Nederland is de merkbekendheid nog erg klein. Airmaster produceert hoogwaardige systemen voor decentrale ventilatie met warmteterugwinning. Oftewel: veilige, comfortabele (warm én stil) en energiezuinige ventilatie, die ook nog eens snel en eenvoudig is in te bouwen in ieder klaslokaal. Ideaal voor scholen dus! De actualiteit gecombineerd met de ambitie van dit mooie merk, vormde de drijfveer om het merk tussen de oren van installateurs, installatieadviseurs en facility managers in Nederland en België te brengen. Wubbe verzorgde het gehele traject. Van pay-off tot campagne.
Stap één was het ontwikkelen van de positionering en een centrale propositie om de Benelux mee te veroveren. Om dit vervolgens meteen door te vertalen naar een positionerende pay-off. Wat kenmerkt écht slimme systemen? Dat ze het leven van hun gebruikers makkelijker maken; het werkt gewoon. Deze verfrissende eenvoud hebben we door laten klinken in de pay-off: Air that fits. Doelgericht. Simpel.
Alleen Airmaster richt zich uitsluitend op decentrale balansventilatie. Deze pay-off speelt in op het principe van decentrale ventilatie (de meting van de luchtkwaliteit, de aanvoer van verse lucht en de afvoer van vervuilde lucht is volledig afgestemd op de vraag in één bepaalde ruimte) en draagt hierdoor bij aan het claimen van dit specialisme.
Daarnaast appelleert de pay-off aan een niet te onderschatten praktisch voordeel, dat in veel gevallen (bestaande bouw) van doorslaggevend belang kan zijn: de ventilatiesystemen van Airmaster zijn eenvoudig inpasbaar.
De volgende stap was de drie belangrijkste doelgroepen (DMU’s) ervan overtuigen dat de ventilatiesystemen van Airmaster de beste oplossing vormen voor het ‘coronaproof’ maken van de ventilatie in scholen. Dit zijn de adviseur die voorschrijft wat voor systeem het meest geschikt is voor een school, de installateur die kiest welk merk hij aanbiedt en de facility manager die de aanbesteding uitschrijft en een keuze maakt uit de aanbiedingen. Ieder met een eigen rol eigen behoeften en motieven. Hierop ontwikkelde Wubbe een afgestemde campagnestrategie, met een toegesneden benadering per doelgroep. En één relevant overkoepelend thema met een link naar het merk, de sector onderwijs, zoektermen en de autoriteit van de doelgroepen: Word een meester in coronaproof klasse-ventilatie.
In een doordachte mix van middelen die elkaar versterken, worden de doelgroepen heel gericht getarget. Inspelend op urgentie, behoefte en oplossing. Drie slimme funnels, met drie bijpassende landingspagina’s. Een effectieve middelenmix met focus op branding, awareness en het verzamelen van leads.
De campagne is nog maar net van start, maar de eerste aanvragen zijn al binnen. Dat belooft wat! Hopelijk kunnen onze kinderen en leerkrachten snel weer opgelucht ademhalen. Lucht meester!